Forside Terapiformer Uddannelse Livssyn Info

Udbrændthed og stress

Hvad skyldes stress?
Du bliver ikke stresset af at have travlt, men af det, du påtager dig og ikke når at udføre.

Stress er ikke en sygdom i sig selv, men skal ses som værende kroppens eget forsvar på en fysisk eller en psykisk belastning. Man kan sige, at stress er organismens forsøg på at overleve.

Stress skyldes et misforhold mellem dine egne ressourcer og de krav, du forsøger at leve op til.

Stresstilstanden kan have forskellige årsager og rammer typisk mennesker med et stort personligt engagement.

Når du er stresset, er der stor risiko for, at du bliver ramt af udbrændthed, angstanfald, depression eller andre psykiske skader. Stress kan også vise sig som fysisk sygdom, så det er vigtigt, at du i tide får søgt hjælp og taget hånd om problemet.

Grænsen mellem positiv og negativ stress er meget flydende, og det kan være svært at opdage, hvornår den gode stress går over og bliver negativ.

Typiske symptomer på stress – når advarselslamperne blinker:

  • Du er træt, men har svært ved at sove, og de negative tanker kører i ring.
  • Du har følelsen af at tingene er vokset dig over hovedet, og dit selvværd er bragt på skrumpekurs.
  • Du hidser dig op over selv den mindste bagatel og bliver opfarende over for dine nærmeste og folk som tilfældigt krydser din vej.
  • Du er holdt op med at motionere, og du er begyndt at ryge eller drikke mere, end du plejer.
  • Dine spisevanerne har ændret sig markant.
  • Dit helbred skranter, og du græder over ingenting.

Fysiske symptomer på stress kan være:
Hovedpine, hjertebanken, forhøjet blodtryk, maveproblemer, hyperventilation, uro i kroppen, opblussen af eksem etc.

Psykiske symptomer på stress kan være:
Humørsvingninger, let til gråd, forvirret, irritabel, frygt, angst for angsten, depression, hysteri, melankoli, følelse af meningsløshed og håbløshed, selvmordstanker etc.

Hvad stiller jeg op med min stress?
Du kan vælge at søge hjælp til at komme igennem din tilstand af stress. Det kræver tid at slippe af med det, da det er en tilstand, som er blevet bygget op over lang tid.

Lær at sige nej, når det er nødvendigt. Det vil hjælpe dig til at bevare overblikket. Du kan under ingen omstændigheder tilfredsstille alle.
Pointen er, at du skal lære at tackle livets små og store stressfaktorer – inden de når at blive til egentlig stress.

 

Top

Hækken 3,1 · Vester Hassing · 9310 Vodskov · 2425 0424 · lone@dissingterapi.dk